Özgür Can ARAZ
İnternet
gün geçtikçe hayatımızdaki yerini daha da perçinliyor. İnsanların dönüşümlerine
de tanık ve hatta müdahil konumda. Sosyal medya yüz milyonlarca insanın
katılımıyla bir anlamda alternatif bir dünya kurgulamış durumda ve daha da
önemlisi bu dünya fiziksel olarak var olduğumuz dünyadaki pek çok şeyin
yerinden oynamasında etken hale gelmiş görünüyor. Siyasetten sosyal yaşama,
örgütlenmeden öğrenme biçimlerine kadar tüm eylemlerimizin şekilleri de bu
dönüşümden nasibini alıyor. Bireylerin haber alma ve ifadelerini ortaya koyma
biçimleri değişiyor; yeni bir medya, yeni bir hareket alanı gelişti ve
gelişiyor. Bu süreç heyecan uyandırdığı gibi yeni soruları da beraberinde
getiriyor. Bu soruları –en azından küçük bir kısmını- yöneltmek ve aldığım
cevapları sizinle de paylaşmak için bir bilene danıştım. Kendisiyle söyleşi
yapmamı kabul edip beni Santral Kampüsü’nde ağırlayan Bilgi Üniversitesi öğretim
görevlisi Prof. Dr. Aslı Tunç ülkemizdeki ve dünyadaki pek çok gelişme ışığında
görüşlerini dergimizle paylaştı.
Küreselleşme yeni bir kavram değil, küreselleşmeyi yaratan, son
yüzyıldaki teknolojik gelişmeler olmasa da internetin, küreselleşme ve
kapitalizmi çok daha etkin, çok daha farklı dönüşen bir hale getirdiği
söylenir. Sizce de bu kadar hayati bir etken midir internet? Yoksa kapitalizm
ve küreselleşmenin temel çelişkilerini içinde barındıran sıradan bir gelişim
aşamasından mı ibarettir?
Tabi ki şu anda internet vazgeçilmez bir süreç. Ben
internetin bir paradigma kaymasına yol açtığına inanıyorum. Bu, teknolojik
determinist anlamda değil; ama küreselleşme sorusu bağlamında evet, küreselleşmeyi
son derece hızlandırdı ve somutlaştırdı. Çünkü uzam ve zaman kavramıyla oynadı.
Ulaşılabilir olmak, sınırları ortadan kaldırmak, ulus devletlerin bir anlamda
varlığını sorgulatmak gibi konularda büyük etkisi oldu. Mesela Avrupa Birliği
gibi bir takım uluslararası örgütlerin anlamını daha fazla sorgular hale geldi
insanlar. Yani internet her anlamda paradigma kaymasına yol açtı, bunu kapitalizmin
sıradan bir uzantısı ya da herhangi bir teknoloji olarak algılamak çok zor
bence.
“KANUN KOYUCU, İNTERNETİN DOĞASINI ANLAYAMIYOR.”
Bir taraftan bu süreçte kendi de dönüşen devletten bahsediyoruz. Ama
birçok devlet ve iktidarın bir takım refleksleri olduğunu görüyoruz. Sansür ve
gözetim başta olmak üzere bu alandaki uygulamaların uluslararası hukukla
ilişkisi dikkat çekici değil mi? Örneğin Türkiye’nin imzalamış olduğu
uluslararası sözleşmelerle uygulamaları birbiriyle örtüşüyor mu?

Tabi ki şöyle bir şey var; o hantal yapının ilk refleksi yüzyılların getirdiği refleks. Yani sansür, şalteri kapatmak gibi refleksler. Mısır’da da yaptılar biliyorsun bunu. Ama olmuyor. Şimdi burada gülünç duruma düşme tehlikesi var devletlerin, teknoloji by pass etmeyi de olanaklı kılıyor. Çünkü bireyler farklı bir güçle donanmış vaziyette ki bunu devlet anlayamıyor. İnternetin doğasının getirdiği, gençlerin teknolojiye hakimiyetinin getirdiği bir durum var. Evet, bir süre mağdur ediyor ama bir yerden çıkış noktası bulunuyor çünkü alternatif teknoloji devreye giriyor, dijital böyle bir şey. Ama bu bir savaş. Çinin yaptığı mesela; internet polisinin koyulması, altyapı anlamında çok ciddi teknolojik yatırımlar yapılması… Bunu her iki anlamda da kullanabilirsiniz. Devletler de sansür için teknolojik altyapıya önem verebilir ki bunu yapan devletler var. Türkiye de böyle bir şey istiyor, Türkiye kendi internetini yaratsın istiyor, kendi arama motorunu yaratsın istiyor ki bunun için çalışmalar var. Bir takım şeyleri kendi oynama havuzu haline getirmek istiyor. Şalteri kapatmak tabi ki biraz kaba kalıyor. Ama daha sofistike daha alttan alta incelikli bir takım sansür yolları da var. Şimdi bunun için de teknolojik altyapı ve donanım gerekiyor ve bence Türkiye bunu ilerde yapacak, böyle bir şeyin çalışması içinde.
Mısır örneğini verdiniz. Arap Baharı sürecinde, Tunus’ta ve
ayaklanmaların yaşandığı diğer ülkelerde sosyal medyanın önemli bir araç olarak
kullanıldığını gördük. Araç olmasının ötesinde birçok ayaklanmanın esas çıkış
noktasının sosyal medya olduğu da söylendi. Sizce bu kadar basit midir bu
süreçlerin nedenleri?
Hayır değil tabi ki. Bir kere birazcık bölgeyi bilen, uluslararası
dinamikleri takip eden herkes bunun bir internet devrimi ya da twitter devrimi olmadığını
görür. Fakat şu anki toplumsal hareketlerde farklı dinamikler var. Yani sosyal
medyanın artık önemli bir aktör olduğunu da gözden kaçırmamak gerekiyor. Fokurdayan
toplumlarda eskiden başka bir yere gidilirken artık hareketler bambaşka şekilde
yayılıyor. Daha yatay, daha anlıksal, daha farklı bir örgütlenmeyle, ağ
örgütlenmesi ile yayılıyor. Bunun üzerine artık bir literatür gelişiyor ve bunu
kolay kılıyor. O anlamda birden bire bir çağlayan şekilde -bunun ismi aslında
çağlayan, enformasyon çağlayanı(information cascade) deniyor- patlak veren bir şeyde
internetin, sosyal medyanın rolünü göz ardı edemeyiz. Ama ona çok fazla anlam
yüklemek ya da bunun sadece yurttaşların adına kullanıldığını sanmak biraz
naiflik olur. Çünkü bunun içinde bir sürü farklı aktör de var. İstihbarat
örgütleri var, devletlerin kendi kurumları var, karanlık güçler var. Ayrıca manipülasyona
da açık bir alan. Dediğim gibi yurttaşlar birden burada örgütleniyorlar demek
biraz saflık olur diye düşünüyorum. Sosyal medyadaki eylem halini düşündüğümüzde buradaki eylemin, buradaki bireysel katılımın ileride daha görünür şekilde farklı yapılardaki diğer coğrafyalarda kitlelerin yaygın olarak fiziki eyleme geçmesi mümkün mü sizce? Daha doğrusu sosyal medyanın bunu sağlaması mümkün mü?
Ben komplo teorilerine pek inanmayan bir insanım. Biliyorsun
Türkiye’de komplo teorileri çok rağbet görüyor. Ben biraz daha iyimser bakmaya
çalışıyorum. Her türlü reel unsuru göz önüne alarak… Ama bundan sonra tabii ki
farklı coğrafyalarda sosyal medya kullanımı da farklı olacak. Niye heyecan
yarattı mesela Arap Ayaklanmaları? Çünkü farklı şekilde örgütlenildi, ilk defa bir
umut verdi kitlelere. Bu daha önce de yapıldı. Mısır ilk defa ayaklanmıyor
mesela. Ama bunun bu kadar heyecan yaratmasında sosyal medyanın etken olması
çok önemliydi. Politik iktidarlar bundan korktuğu için, sansürlemek için şimdi
daha fazla yatırım yapmaya, bir takım hukuksal düzenlemeler getirmeye başladılar.
Çünkü korktular. Şimdi diyeceksin ki ne oldu sonuç? Bir sürü diktatör hala
orada ya da hala kan akıyor, hala savaşlar sürüyor. Doğru. Ama birden bire
olacak değişimler değil bunlar çok köklü değişimlerden bahsediyoruz ve
toplumların böyle bir umuda sahip olması bence çok önemliydi. Özellikle Tunus’ta
önemliydi.
“TÜRKİYE’DEKİ ANA AKIM MEDYANIN
PATRONLARI İÇİN MEDYA, SİYASİ OTORİTEYE YAKINLIK MALZEMESİDİR.”
Son dönemde ana akım medyanın sosyal medya üzerinde etkili olma
eğilimini görüyoruz. Örneğin Türkiye’de Twitter’a baktığımızda ana akım
medyanın konuşulmasını istediği birçok unsur da ön plana çıkıyor. Ana akım
medya bir anlamda sosyal medyada hakim olma çabasında mı ve buna gücü yetebilir
mi?
Bence yetemez şöyle ki; ana akım medya doğru dürüst işlevini
yerine getiremediği için bu sosyal medya mecrasını ve alternatif internet
sitelerini bu kadar çok kullanmaya başladık. Aslında daha fazla da kullanmak
gerekiyor ama ne yazık ki bizde hala ana akıma olan garip bir güven duygusu ya
da bir inanç duygusu var. Diyelim ki insanların bir şeyi Hürriyet’te okumasıyla
başka bir yerde okuması arasında hala –çok kısa sürecek bu aslında- bir inanç
farkı var. Fakat bu hantal yapı da dönüşüyor. Şimdi baktığımızda Türkiye’deki
ana akım medya birden bire dijital medyayı keşfetti. Bunun üzerine konferanslar
yapıyor, bunu anlamaya çalışıyor. Çünkü baktı ki bir kere okur kaybediyor,
tirajları artmıyor, genç nüfus artık gazete almıyor. Zaten birde televizyon
toplumuyuz, televizyondan haber alınıyor. Yani ana akım orada da önemli;
dolayısıyla yazılı medya çok büyük bir sorun içinde, müthiş problemleri var. O
anlamda sosyal medya ve internet alternatif bir mecra olmak zorunda. Ben kendi
öğrencilerimden biliyorum bir sürü haberi Twitter üzerinden okuyor öğrenciler.
Kimse gidip gazete almıyor artık ya da onların internet sitelerine bakıyor; ama
şöyle bir bakıyor. Yani gazetenin parayla satın alınması için sizin artık bambaşka
bir şey yapmanız lazım. Artık tablet gazeteciliği gibi alternatifler geliyor.
Bloglara bakılırsa; onlar zaten yaşamadı Türkiye’de ama mesela T24 gerçeği var.
T24 artık gittikçe güvenilen bir kaynak olmaya başladı. Şimdi T24 ana akım medyadan
atılan Hasan Cemal gibi gazetecileri kucakladı. Artık beş gün Hasan Cemal
T24’te yazacak. Ayrıca atılan bazı gazeteciler kendi blogarını kurmaya
başladılar. Yani internete doğru kayış var ve bunu ana akım medya yakalayamadı
tabi ki. Çünkü farklı sorunlar var, onları ayrıca konuşmak lazım.Gazetecilerin, yayın yapan insanların internet ortamında bireysel olarak kurumsallaşma şanslarının oluşmasının yanında Twitter, Facebook, Google vs. gibi evrensel çapta baş edilemeyecek büyük tekeller oluşmaya başlaması medyada farklı arayışlar yaratıyor. Bu anlamda Türkiye’deki medya holdinglerinin patronları da kendilerini biraz diken üstünde hissediyorlar mı?
Türkiye’deki ana akım medyanın patronları, patronaj sistemi
çok eski kafalı, çok demode. Onlar için ana akım medya, siyasi otoriteye
yakınlık malzemesidir yani bir güçtür. İhalelere girerler, iş ilişkilerinde
kullanırlar, oradaki güçlerden bir tanesidir.
Çoğunun da tek işi medya değil ayrıca.
Tabi ki, aslında sorun burada yatıyor. Oradaki sermaye
yapılanması, sadece medyada olunmaması farklı alanlarda para kazanıyor olması
gibi durumlar ve müthiş bir çıkar çatışması var. Şimdi burada biz artık
gazetecilikten, habercilikten falan bahsetmiyoruz; o başka bir güç arayışı.
Küresel anlamda internetin ticarileşmesi de ayrı bir sorun ama Türkiye’de çok
yerel bir şekilde internette var olmak zor. Kendi internet sitelerini açıyorlar
o kadar. İhalelere girmek, devletle ilişki kurmak gibi o bilinen süreçleri
yenileyemezler internette. İnternet başka bir oynama alanı ve onların bilmediği
bir platform. O yüzden de çekiniyorlar tabi.
Türkiye yeni bir süreç içinde ve bu konuda ana akım medya da önemli bir
rol oynuyor. Ana akımın bu süreçteki tavrını nasıl görüyorsunuz?
Tabi şimdi kuşkusuz bir bahar havası var. Ana akım medya
destekliyor ki bence iyi bir şey bu. Biraz o Rambo dilini, militarist dili
azaltmak gerekiyor ama tabi bu yılların verdiği bir alışkanlık. Siz ne kadar
“aman kullanmayalım” diye paneller de düzenleseniz, barış dili barış
gazeteciliği falan da deseniz bu yerleşmiş bir jargon. Öyle manşetler atıldı ki
Türkiye’de, çok da yakın zamanda yapıldı bu. Siz birden bire ertesi gün kalkıp
bunun değişmesini bekleyemezsiniz. Çok zor. Bir eğitim süreci gerektiriyor,
yaklaşım gerektiriyor. Şu anda bocalıyor tabi ana akım medya. Ne yapacağını
biraz şaşırmış vaziyette ama pratikten kurtulmak gerek. Bakalım ne olacak. Yani
şu anda ben bir bocalama görüyorum sadece ama bu bocalamayı iyiye yormak
istiyorum.
“ANA AKIM MEDYA KENDİNİ
SORGULAMIYOR.”
Ana akım medya bir durum hakkında bilgilendirme ya da doğru bilgilendirme yapmadığında bu sosyal medyada hemen patlak veriyor ve ana akım medyada da karşılığını buluyor. Örneğin bunu Uludere olayında gördük. Redhack’in sosyal medyada daha çok konuşulur hale geldikten sonra ana akım medyada kendine daha çok yer bulması da buna bir örnek. Bu ilişkiyi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Doğru, çünkü onların ikisinin gündemi birbiriyle örtüşmüyor.
Şimdi ana akım medyada bir sürü şey çöpe atılıyor, hepimizin bildiği farklı
gündemler yaratılıyor, farklı menfaat ilişkileri göz önüne alınıyor. Orda
kirlenmiş bir şey var. Bu kirlenmiş gündemle; gençlerin arayışları, gerçek gündemleri ve topluma değen gündem
örtüşmüyor. Bu gündemi de alternatif platformlarda aramaya başladı insanlar.
Uludere gibi, Emek Sineması protestosu gibi ya da internetime dokunma
protestosu gibi… Bunlar öyle talepler ki tamam ana akım medyada çıkmıyor ya da
küçük bir haber olarak çıkıyor ama insanlar bunları Twitter’da takip ediyor, internette
takip ediyor. Çünkü artık halı altına süpürülemiyor. Yani bir şekilde sizin
bunu gazetenizde ya da televizyonunuzda vermeniz lazım; ister 5 saniye ister 30
dakika. Uludere artık çok klasik bir vaka oldu. Ben o günü çok net hatırlıyorum.
Gerçekten müthiş bir sansür uygulandı ve sonuna kadar haber kanalları
direndiler. Biliyorlardı, herkes biliyordu yani saat altıdan beri Twitter’da
akıyordu haberler, bütün herkes izliyordu ve televizyon kanallarında tek bir
alt bant bile geçmedi. Bu kadar körleşme bu kadar sansür olacak şey değil.
Peki, bu konuda dışarıdaki örneklere bakacak olursak, özellikle yakın
zamanda Boston örneğinden yola çıkarak siz Amerika ve dünyadaki büyük medya
kuruluşlarının sosyal medyayla ilişkisini nasıl yorumlarsınız?

“BU KADAR
HETEROJEN VE KOZMOPOLİT BİR DÜNYADA HER ZAMAN EZİLENLER VE MUKTEDİRLER OLACAK.”
Belki çok uç bir yaklaşım ama geçmiş yüzyıllarda halk egemenliği,
doğrudan demokrasi gibi kavramları temellendirmiş Rousseau ve diğer pek çok
düşünür, bir gün internetin insanların hayatına gireceğini bilseydi belki de bu
anlamda farklı yaklaşımlar ortaya koyabilirdi. Sizce ileride internet,
toplumlar için doğrudan demokrasiye geçişin bir aracı olabilir mi?
Bu çok büyük bir iddia tabii ki. Olamaz aslında. Habermas ve
kamusal alan tartışmaları niye birden bire tekrar gündeme gelmeye başladı?
Böyle bir umut uyandırdı internet. Herkesin katılacağı, hiyerarşinin
olmayacağı, demokratik yatay bir şekilde konsensusun olacağı, uzlaşmaya varılacağı
vs. Ama en azından yakın bir gelecekte ben böyle bir şey görmüyorum. Çünkü hala,
her ne kadar kapansa bile, farklı anlamda dijital uçurum var. Yani siz direk katılım
dediğiniz zaman hiyerarşinin olmayacağı, sınıfsız, yatay bir toplumsal yapılı
bir dünya hayal ediyorsunuz demektir. Böyle bir şey yok. Bu bir ideal, felsefi
ideal bunun üzerine entelektüel pratik yapabiliriz ama bence mümkün olmayacak.
İnternet ortamı da kendi devlerini, kendi güç merkezlerini yaratıyor
bir taraftan.
Tabi aynen öyle; farklı coğrafyalar farklı gruplar yani bu
kadar heterojen bu kadar kozmopolit bir dünyada her zaman ezilenler, her zaman muktedirler
olacak. İnternet bunu biraz yakınlaştırabilir ama kendi uçurumunu da yine
yapıyor. Mesela şirketleşmelerle yapıyor, bazı internet kullanımlarının pahalı
olmasıyla yapıyor, teknolojinin az ya da çok kullanımı olmasıyla yapıyor.
Devletler yine etkili, bazen şirketlerle el ele veriyor. Blogların ülkemizde karşılığını bulmadığını söylemiştiniz. Burada galiba belli bir süre için sözlükler blogların yerini tuttu; ama onların da artık giderek diğer sosyal mecralara benzediği görülüyor. Bu durum sözlükler vasıtasıyla bir bilinç ya da bir muhalefet yeşerebilmesi açısından bir umutsuzluk kaynağı olarak görülebilir mi?
Ben sözlüklere bu kadar büyük bir anlam yüklemeye karşıyım
çünkü bence sözlükler o popülerliğini de kaybetti. İlk başta, bu kadar
alternatif yokken sözlükler gençler arasında gerçekten ilginç bir heyecan
yarattı. Ama ben şuanda muhalefet alanı olduğuna inanmıyorum. Ne ekşi sözlüğün
ne de buna benzer sözlüklerin. Çünkü onların da kendi regülasyonları olmaya
başladı. Bir takım şeyler yaşandı, artık kendi avukatları var ve yani bazı
şeylerden çekinir olmaya başladılar. Artık anonimliğe de çok fazla sığınılamıyor.
O anlamda bence sözlükler blogların yerine geçmiyor. Tamam, Türkiye’ye özgü bir
şey ama ben çok fazla anlam yüklemiyorum sözlüklere.
“BÜROKRASİYİ AZALTMASI, KUYRUKTA
BEKLEMEYİ AZALTMASI DA BİR ŞEYDİR AMA ‘YURTTAŞLAR İÇİN E-DEVLET’ ÇOK DAHA
KAPSAMLI, ÇOK DAHA MAKRO DÜZEYDEKİ BİR ANLAYIŞ.”
e-devlet projesi konusunda Türkiye’de yapılan çalışmaları başarılı buluyor musunuz?

Şeffaflaşma süreci biraz tersten işliyor galiba. Devletten çok bireyler mi şeffaflaşıyor?
Tabi devlet babamız bir anlamda yurttaşları daha izlenebilir kılmayı amaçlıyor. Onların her türlü bilgisine daha çabuk ulaşabilir olmasını istiyor. Örneğin medikal bilgiler çok mahrem bilgilerdir. Ne iş görüşmesinde ne başka bir yerde hiç kimse onları sizin rızanız dışında hiçbir şekilde ifşa edemez. Bu gelişmiş ülkelerde böyledir. Şimdi Türkiye’de siz bu bilgileri birden elden ele dolaştırırsanız; bu doğru olmaz.
“İNTERNET, İDEOLOJİK YARILMAYI
GÖRÜNÜR KILMA PATFORMU.”
Yakın zamanda sosyal medyada T.C. protestosu yaşandı hatta devam da
ediyor. Pek çok insan buna katıldı. Yaşanan süreçle birlikte toplumda da ciddi bir
karşılık bulduğu söylenebilir. Sizce doğru bir eylem modeli midir bu? Bir
başka ifşa durumu da burada ortaya çıkıyor mu?
Burada gönüllü bir şekilde kendi kendini ifşa etme durumu
var. Ama şimdi toplumdaki ideolojik yarılma ister istemez internette
karşılığını buluyor. Karşı ideolojik kampın tepkisini çekecek en ufak bir şey
internette farklı bir kampanyayla ortaya çıkıyor. Dolayısıyla internet sadece
bunu görünür kılma platformu. Yoksa toplumda zaten bunlar konuşuluyor ve
ideolojik yarılma zaten var. Ama sosyal medya bazen bu yarılmayı toleranssızlıkla,
nefret söylemiyle arttırıyor ve daha düşmanca kılıyor. Çünkü yüz yüze olan bir
şey olmadığı için insanlar çok fazla kamplaşıyorlar internette. Bu kamplaşmayı göz önünde bulundurduğumuzda sosyal medyada yalnızca sade vatandaşların değil; siyasi süreçlerde sorumluluğu bulunan insanların da paylaşımlarıyla bu nefret ortamını besleyebildiklerini görüyoruz. Aslıda bu konuda onların sorumluluğu daha fazla değil mi?

”BU GENÇ NÜFUSU SANDIĞA GÖTÜRMENİN
YOLU SOSYAL MEDYADAN GEÇER.”
Hocam peki Türkiye’de siyasi partilerin sosyal medyayı kurumsal anlamda iyi kullanabildiğini düşünüyor musunuz? Son seçimlerde sosyal medyaya daha fazla önem verildiğini gördük. Yeni bir seçim süreci de yaklaşıyor. Yapılan çalışmalar ne durumda sizce?

”MEŞRU AMA İLLEGAL”
Son dönemde RedHack’in internet üzerinden yaptığı eylemler dikkat
çekmeye başladı. Bununla beraber bir süredir bu konudaki yargı süreçleri de
tartışmalı yürüyor. Bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Tabi devletin ilk refleksi yumruğunu vurmak şeklinde çok
sert olduğu için “kurunun yanında yaş da yanar” her davada olduğu gibi burada
da oldu. Hiç bir alakası olmayan insanların apar topar alınması götürülmesi gibi
bir öfke saçma hali oldu. Tabi bu da devleti gülünç duruma düşürmesinin bir
parçası “siz madem saklıyorsunuz o zaman bakın bir takım şeyler afişe
edilebilir” dediler. RedHack de tabi ayrı bir tartışma konusu. Evet, onlar
birçok yapılmayan şeyi yapıyorlar. Kamu hizmeti yaptıkları iddiası var. Çünkü belli bir menfaat karşılığı eylem
yapmıyorlar, para almıyorlar. Halk adına yaptıkları söyleniyor ama yaptıkları
şey illegal tabi. ”Meşru ama illegal” diyorum ben. Yani siz içten içe bunu
sevebilirsiniz, kendinizi iyi hissedebilirsiniz ama yaptıkları illegal bir
şeydir. Tabi bunu gençler sempatik buluyor ve kendilerini yakın hissediyorlar.
Ama çok daha iyi anlatmak gerekiyor. Ben bir sürü insanın RedHack’in ne
olduğunu bildiğini düşünmüyorum. İnsanlar ne bu davayı takip ediyorlar ne de
RedHack’in ne yaptığını biliyorlar. Açıkçası üniversite gençliği dışında çok
fazla yaygın olduğunu düşünmüyorum. Bir de kendilerini Marksizm’le, Marksist
ideolojiyle çok iliştirdikleri için belli bir kitleye antipatik geldiklerini düşünüyorum.

Anonymous hareketinin bir nebze de olsa daha farklı algılanmasında bunun etkisi var mı?
Anonymos da RedHack’e benziyor, onlar da aynı ideolojiyi kullanıyor gerçi ama RedHack daha sivri kalıyor. Sol görüşlü gençlere, sosyalist gençlere sempatik gelebilir ama hacktivizmin kendi ideolojisi de var. Hacktivist olmak için ille de Marksist olmak zorunda değilsiniz. Hacktivzmin kendi etiği, ideolojisi var. RedHack, hacktivist olmak için Marksist olmak zorundasınız gibi sunuyor. Hayır, bu bence iyi anlatılmıyor. Ayrıca davada da örgüt suçundan alınmış çocuklar gibi gösteriliyor.
Hocam bu değerli söyleşi için çok teşekkür ederim.
26.04.2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder